Tekst ukazał się na niestniejącej stronie Prawa Łódź
Muzyka ze starego winyla cz. 2
Dwadzieścia lat temu niewiele wskazywało na to, że płyta winylowa będzie przeżywać swój renesans. W tym czasie większość ludzi nadal wyprzedawała za bezcen, czasami wręcz wyrzucała, swoje kolekcje winyli. Właśnie wtedy ja zacząłem proces skupowania i gromadzenia takich zestawów niepotrzebnych innym płyt winylowych. Teraz dzielę się z Państwem swoimi zbiorami a w nich jest praktycznie wszystko – klasyczny rock, jazz, blues, soul, country, disco, pop, alternatywa, hard rock, heavy metal, muzyka klasyczna...
Spyro Gyra - Alternating Currents (LP) 1985
https://www.discogs.com/release/12168135-Spyro-Gyra-Alternating-Currents
Spyro Gyra to amerykański przedstawiciel jazz rocka (fusion). Grupa założona w 1974 roku w Nowym Jorku gra do dzisiaj, mimo że kilku oryginalnych muzyków formacji już nie żyje. „Alternating Currents” to jednak lata 80. i muzyka bliższa smooth jazzowi, choć szkielet jazz rockowy nadal jest zachowany. Bardzo wciągająca muzyka, ale bez większych wzlotów. Raczej muzyka tła.
Working Week – Compañeros (LP) 1986
https://www.discogs.com/release/687384-Working-Week-Compa%C3%B1eros
Tutaj znowu lata 80., kiedy jazz ulegał wpływom nowinek muzycznych, często łagodniał i starał się być częścią popowego mainstreamu. Working Week to jeden z takich przypadków. Mamy tu do czynienia z typowym przedstawicielem smooth jazzu. Formacja założona została w 1983 roku w Londynie i rozwiązana w 1991 roku. Łagodny jazz sączy się w tle wokalu Julie Roberts. „Compañeros” to druga płyta w dyskografii zespołu. Wcześniejsza „Working Nights” z 1985 roku dotarła nawet do 23. miejsca brytyjskiej listy najlepiej sprzedających się albumów. Można więc powiedzieć, że zespół odniósł umiarkowany sukces.
Clyde Criner – Behind The Sun (LP) 1988
https://www.discogs.com/release/4588167-Clyde-Criner-Behind-The-Sun
Clyde Criner. Chyba najlepsza z omawianych dzisiaj płyt jazzowych. Na płycie grają m.in. Marcus Miller, Omar Hakim, Carlos Santana. Już same te nazwiska gwarantują jakość muzyki. Mimo spektakularnych nazwisk sam Clyde Criner kariery solowej w świecie jazzu nie zrobił. Oprócz omawianego albumu „Behind the Sun”, drugiego w dyskografii artysty, wydał jeszcze jako lider płytę „The Color Of DarkThe Color Of Dark” w roku 1989 i debiutancką „New England” w 1985. „Behind The Sun” to łagodna wersja jazz rocka w opakowaniu charakterystycznym dla lat 80. Nic wybitnego, ale dobrze się słucha.
Steve Hillage – Green (LP) 1978
https://www.discogs.com/release/2246172-Steve-Hillage-Green
Steve Hillage to brytyjski muzyk, kompozytor, wokalista, producent muzyczny i autor tekstów powiązany ze sceną Canterbury. Artysta znany jest ze współpracy m.in. z takim grupami jak Arzachel czy Gong. Nagrywał również solowe płyty. Album "Green" to czwarty album Hillage'a z 1978 roku. Mamy tutaj do czynienia z rockiem progresywnym. W czasie, gdy wyspy brytyjskie opanowała rewolucja muzyki punkowej, nadal funkcjonowali artyści starej fali, którzy tworzyli tradycyjnego rocka. Hillage był jednym z nich. Gdy słuchamy płyty bez kontekstu historycznego, objawia nam się kawałek interesującego art rocka, który na pewno warto poznać. Dobra płyta.
Dizzi Heights – To The Sound Of The Drum & The Bass (Maxi 12’) 1986
https://www.discogs.com/release/255502-Dizzi-Heights-To-The-Sound-Of-The-Drum-The-Bass
Dizzi Heights to pseudonim Briana Beatona, który objawił się w połowie lat 80. wydaniem kilku epekek i maksisingli z pogranicza soulu, funku, rapu i disco. Niewiele więcej udało mi się znaleźć informacji na jego temat. „To The Sound Of The Drum & The Bass” to maxisingiel (12'). Mimo, że są na nim zaledwie dwa nagrania (dwie wersje utworu „To The Sound Of The Drum & The Bass”), to otrzymujemy w sumie ok. 15 minut muzyki. Jest to coś w rodzaju skrzyżowania funku, disco i rapu. Wszystko w sosie lat 80. Fajne.
Andrzej Korasiewicz
22.02.2022 r.