
Steven Wilson - The Overview
2025 Fiction Records
1. Objects Outlive Us (23:17)
1.1 No Monkey’s Paw
1.2 The Buddha Of The Modern Age
1.3 Objects: Meanwhile
1.4 The Cicerones
1.5 Ark
1.6 Cosmic Sons Of Toil
1.7 No Ghost On The Moor
1.8 Heat Death Of The Universe
2. The Overview (18:27)
2.1 Perspective
2.2 A Beautiful Infinity I
2.3 Borrowed Atoms
2.4 A Beautiful Infinity II
2.5 Infinity Measured In Moments
2.6 Permanence
Chociaż współautorem tekstu do otwierającej najnowszą płytę Stevena Wilsona suity "Objects Outlive Us" jest Andy Partridge, współzałożyciel postpunkowej formacji brytyjskiej XTC, to "The Overview" jest najbardziej art rockowym/prog rockowym albumem Wilsona od lat. Album składa się z dwóch długich, około dwudziestominutowych suit, wspomnianej "Objects Outlive Us" oraz nieco krótszej, bo niespełnia dziewiętnastominutowej, tytułowej "The Overview". Wydawnictwo jest albumem koncepcyjnym, który został zainspirowany tzw. "efektem oglądu", czyli zmianą postrzegania planety Ziemi – niewielkiego globu zawieszonego w kosmicznej pustce - podczas oglądania jej z kosmosu. Ten pomysł stał się punktem wyjścia dla stworzenia przez Wilsona muzyki, która, jak uznał, powinna wpisywać się w klasyczną twórczość prog-rockową w duchu Pink Floyd oraz tradycyjnej el-muzyki w rodzaju Tangerine Dream lub Vangelisa. Niezależnie jednak od punktu wyjścia, "The Overview" jest po prostu kolejną płytą Stevena Wilsona nagraną w jego łatwo rozpoznawalnym stylu. Rzeczywiście mamy tym razem do czynienia z powrotem do okresu, kiedy Wilson nagrywał bardziej złożone formy. Na "The Overview" Wilson porzuca prostsze konstrukty popowe i elektroniczne, na rzecz rozbudowanej muzyki w duchu prog-rocka. Ale to nadal jest ten sam Steven Wilson a nie Pink Floyd, co przez jednych może być uznane za zaletę, a przez innych za wadę.
Płyta ukazała się w streamingu i sklepach 14 marca, ale wcześniej miała premierę 25 lutego 2025 roku w kinie IMAX wraz z filmem Milesa Skarina. Muzyka na "The Overview" nie wnosi nic nowego ani do muzyki w ogóle, ani do historii prog-rocka. Ale to nie znaczy, że czegoś jej brakuje i zasługuje na krytykę. Wręcz odwrotnie. Steven Wilson po raz kolejny wykonał robotę, na której dobrze się zna i prezentuje jej efekt słuchaczom. Słyszymy więc muzykę upstrzoną bogatymi aranżacjami, ze zwrotami tempa i eleganckimi ozdobnikami. Delikatne fragmenty fortepianowe przeplatają się z ostrymi riffami gitarowymi. Wyselekcjonowane partie instrumentów solowych ustępują miejsca narastającemu gąszczowi instrumentów grających unisono jeden motyw, którego zwieńczeniem często bywa niespodziewane i nagłe wyciszenie. Tak jakby narastająca ekscytacja obserwatora "the overview" nagle została rozproszona a obserwator wybity z rytmu. Schematy metryczne i harmoniczne Wilsona są wszystkim doskonale znane i na "The Overview" nadal je spotykamy. A jeśli do tego dodamy umiejętność pisania przez Wilsona ładnych melodii, to mamy przepis na dobry album, bo za taki należy uznać najnowsze wydawnictwo Wilsona. "The Overview" ma momenty bardziej elektroniczne, jak np. rozpoczynający suitę "The Overview" fragment "Perspective", ale dominuje tutaj klasyczny art rock. Jeśli wierzyć opisowi płyty tym razem nie gra na niej stały współpracownik Wilsona: Nick Beggs. Bas obsługuje sam Wilson. Można za to usłyszeć córkę Nicka - Willow Beggs, która wspiera Wilsona wokalnie we fragmencie suity "Objects Outlive Us". W drugiej suicie słychać również żonę Wilsona Rotem.
Jak bardzo dobra jest to płyta, będziemy wiedzieć za kilka lat, gdy patyna czasu albo dowartościuje tę muzykę, albo ząb czas surowo oceni powtarzalność schematów stosowanych przez Wilsona. Na razie wiadomo, że Steven Wilson nagrał kolejną bardzo dobrą płytę, która tym razem ucieszy szczególnie sympatyków art rocka/prog rocka, bo autor wraca na "The Overview" do swoich korzeni. Jak zwykle przy muzyce tworzonej przez Stevena Wilsona wskazany jest uważny odsłuch płyty, najlepiej w słuchawkach, by nie uronić żadnego dźwięku, który nagrał artysta. Dopiero wtedy będziemy w stanie docenić cały kunszt, który Wilson włożył w nagranie "The Overview". [8/10]
Andrzej Korasiewicz
14.03.2025 r.